Mata Zegar Ćwiczenia świadomości ciała Feldenkraisa

Myślę, że każdy kto pracuje z ciałem i nad ruchem, zainteresuje się możliwościami jakie stwarza tarcza zegara w terapii ruchowej, integracji sensorycznej czy autotreningu.
Ale zanim przejdziemy do sedna kilka słów wprowadzenia.
%naklejki na podłogę dla dzieci%

Co nieco o wzorcach ruchowych

Mózg dziecka ma niesamowitą zdolność do uczenia się. Poprzez ruch, dziecko tworzy wciąż nowe, lepsze wzorce ruchowe. Najwyraźniej obserwujemy to w okresie niemowlęcym, kiedy dziecko uczy się podpierać, obracać, manipulować kończynami, pełzać, raczkować a następnie chodzić. I to wszystko w przeciągu jednego roku! 
Przez cały okres dzieciństwa doskonalimy nasze wzorce ruchowe, ale z czasem ten potencjał maleje. Zamiast go rozwijać, zaczynamy korzystać z naszych starych wzorców ruchowych, nawet gdy przestały być dla nas użyteczne. Z czasem, stałe powtarzanie ruchów może prowadzić do przeciążenia stawów i mięśni, powodować dolegliwości bólowe, wady postawy i zwyrodnienie stawów. 
Nie inaczej ma się sprawa z dziećmi, które z rożnych przyczyn posiadają wrodzone dysfunkcje narządu ruchu albo mają problemy natury neurologicznej czy sensorycznej.
U takich dzieci zarówno ilość i jakość wzorców będzie ograniczona. Mogą się też pojawić stereotypy ruchowe, problemy z koordynacją, zaburzenia integracji sensorycznej, niezborność ruchowa.

Dlaczego mata Zegar?

To ciekawy sposób na przełamanie naszych stereotypów ruchowych. Z jej pomocą możemy rozwinąć świadomość ciała, czyli postrzeganie części swojego ciała względem siebie oraz w przestrzeni. Wykonując proste ćwiczenia na tarczy zegara poszerzamy świadomość poprzez ruch, dzięki czemu możemy zmienić swoje nawyki ruchowe. Ruch w obrębie tarczy zegara pozwala poczuć swoje ciało w konkretnych ramach przestrzennych. 
Ćwiczenia z użyciem maty ⏱, pozwalają na tworzenie mapy swojego ciała, co na poziomie neurofizjologii oznacza nowe połączenia miedzy neuronami w korze mózgowej. 

%naklejki na podłogę dla dzieci%

Jak ćwiczyć na macie Zegar?

Przykładowe ćwiczenia to krążenia miednicą wzdłuż tarczy zegara wykonywane prawym biodrem, lewym biodrem, przechylania miednicy do boku, w przód, w tył, ćwiczenia tzw. wylewania wody z miednicy wzdłuż godzin zegara, zakreślanie kół i półkoli miednicą między konkretnymi godzinami. Ćwiczenia możemy również wykonywać kończynami górnymi, dolnymi i głową.
Oczywiście wykorzystanie maty nie ogranicza się tylko do terapii dzieci.
Ćwiczenia z użyciem maty możemy wykorzystać w integracji sensorycznej, w rehabilitacji z pacjentami neurologicznymi, ortopedycznymi, geriatrycznymi, na zajęciach rozwoju osobistego i jako element treningów sportowych.
Mata ZEGAR może być doskonałym narzędziem w pracy zarówno z dziećmi jak i osobami dorosłymi.